content image

 

 

 

 

 

 

 

Actualiteiten

Op deze pagina vindt u de actualiteiten betreffende CIDESCO. U kunt het desbetreffende document downloaden om te lezen.

CARE FOR CIDESCO CONGRES

13-12-2018

9 november 2018

CIDESCO Nederland organiseert jaarlijks in november een congres en voor de eerste keer vond dit plaats bij Care Cosmetics in Barendrecht. “We vonden als bestuur dit auditorium zo mooi, dat we toenadering hebben gezocht. Dit resulteerde in een mooie samenwerking, want behalve de accommodatie heeft Care Cosmetics ook inhoudelijk waarde toegevoegd,” vertelt Izabella Hettinga die de PR voor CIDESCO Nederland verzorgt.

CIDESCO is een afkorting voor 'Comité International d'Esthétique et de Cosmétologie'. Deze wereldwijde organisatie bestaat vanaf 1946, is actief in 40 landen op 5 continenten en telt 10.600  leden. De laatste tien jaar deden meer dan 41.000 studenten het Cidesco-examen. Izabella: “We staan voor kwaliteit, voor het delen van kennis, we juichen internationale samenwerkingen toe en benutten de open grenzen. Van oudsher promoten we de vakopleiding en we zijn altijd actief in het werven van nieuwe partners.” Twee hiervan krijgen extra aandacht; U Consultantcy die de pro forma accreditatie HBO in 18 modules heeft ontwikkeld en OPFG met de opleiding tot Orthomoleculair Schoonheidsspecialist.

Izabella zegt ook hoe mooi het is om te ontdekken wat voor waarde leden aan Cidesco hechten. “Uit onderzoek blijkt dat naast onze collectieve doelen, men unaniem het familiegevoel zo waardeert. Niemand ziet elkaar als concurrent maar als collega.” En nieuwe leden? “Iedereen die interesse heeft in een internationaal netwerk en kennis en enthousiasme via ons platform wil borgen, is welkom. Uiteraard wel met de juiste papieren.” CIDESCO communiceert met haar leden door middel van het online Engelstalige magazine LINK maar er zijn ook nieuwsbrieven die gewoon in het Nederlands zijn. Voor de actualiteit is er facebook en instagram en de vakbladen zorgen regelmatig voor mooie publicaties.

Naast het jaarlijkse congres, is er een nieuwjaarsreceptie in januari, een extra ledendag in maart plus een internationaal congres in september. Dit keer in Chicago. Izabelle benadrukt dat het bestuur open staat voor feedback en suggesties. “We zijn heel benaderbaar. Gewoon een mailtje sturen kan altijd, info@cidesco.nl”

Namens Care Cosmetics, heet Moniek de Haas (Brand Manager) ook iedereen welkom:

“Care Cosmetics is distributeur van 21 merken en met een geweldig team vol passie, staat service richting salons bovenaan. Wij zijn onderscheidend, zetten onze klant op nummer 1 en out of the box denken is voor ons heel normaal. Onze slogan is ‘No limits’ en daarmee prikkelen we klanten.”

Kennis-boost

CIDESCO zorgde voor boeiende sprekers, zoals Heleen Langeveld. Ze is coach & trainer vanuit de NLP-gedachte en begeleidt mensen die vastlopen en weer beweging willen. Haar verhaal ging vooral over motivatie en focus. “Wat motiveert jou en welke waarden zijn voor jou als zelfstandig werkende schoonheidsspecialist belangrijk? Denk aan erkenning, liefde, respect, zelfstandigheid, samenwerking of erkenning.” Een oefening waarbij de CIDESCO-leden en prospects zich aan elkaar gingen voorstellen door middel van: waar ben ik goed in, wat is mijn doel, wat is belangrijk voor mij, waar ben ik trouw aan en waar wil in groeien, kwam er een levendige discussie op gang. Ook bekenden van elkaar waren verrast over de dialogen die ontstonden. “Je leert elkaar op een heel andere manier kennen.” Stip op de horizon, belemmeringen, hulpbronnen … een heel vakjargon kwam in een uur voorbij op een interactieve, relaxte manier. Heleen wist alle zaken terug te leiden tot ‘motivatie’ en de zaal te laten ontdekken hoe motivatie tot stand komt en welke verantwoordelijkheid je daarbij hebt.

Nog drie tips:

  • Stel jezelf regelmatig de vraag wat je wilt bereiken. Zoals ‘in de gewenste situatie wil ik ….’
  • Draai emotionele gedachten en gevoelens eens om. Zeg niet ‘ik ben niet goed in slecht-nieuws gesprekken’ maar bijvoorbeeld, ‘ik ben heel erg betrokken bij iemand’
  • Controle over jezelf is goed en weet wat jij nodig hebt om jouw doel te bereiken. Is dat zelfwaardering, vrijheid of bijvoorbeeld rust?

Meteen na Heleen stond Henny Heuff op het podium. Een bekende in de branche want zij zette ‘Ismakogie’ in Nederland op de kaart. Henny houdt van doorpakken en maande de zaal aan op te gaan staan en weer te gaan zitten en nog een keer en nog een keer. Ze is promotor van deze houdings- en bewegingsleer die ontwikkeld is door prof. Anne Seidel uit Wenen. Door minuscuul kleine oefeningen te doen, blijven gezonde mensen gezond, dat is het gedachtegoed. En de oefeningen zijn overal en altijd te doen.

Micro-needling

Na een heerlijke lunch, was het podium ’s middags voor Care Cosmetics. Suzanne Duijker, trainster, wist de schoonheidsspecialisten te enthousiasmeren door een demonstratie micro-needling te geven.

Suzanne: “ Micro-needling is een geheim wapen in anti-verouderingsmethoden voor het behandelen van esthetische huidproblemen. Met micro-naaldjes profiteert je van de natuurlijke beschermende functies van de huid: de methode maakt gebruik van het principe dat weefsel onmiddellijk regenereert in het geval van lichte verwondingen.”
Reviderms ultramoderne SkinNeedler micro-naaldapparaat behandelt de huid op het oppervlak met ultrafijne naalden zonder er enige druk op te zetten. De gerichte toepassing stimuleert de celdeling en versterkt de veerkracht van de huid op een duurzame manier met als resultaat een fijn gepolijst, glad uiterlijk. Micro-needling verdiept het collageenweefsel. “De methode is ideaal voor het behandelen van lijnen en rimpels en leeftijdsgebonden verlies van elasticiteit.”

Coaching

Marja Wiersema, coach bij Care Cosmetics, nam vervolgens het woord. “It’s lonley at the top.” Ze vertelt: “Uw medewerkers wilt u niet belasten met zakelijke obstakels, collega-ondernemers wilt u niet het achterste van uw tong laten zien en uw familie en vrienden zijn graag een luisterend oor maar kunnen zich niet verplaatsen in uw specifieke vakgebied en bedrijf. Een betrouwbare en kundige sparringpartner en coach is dan ideaal.”

Een ander punt: “Of bent u een ondernemende schoonheidsspecialist die door jarenlang alleen werken blinde vlekken heeft ontwikkeld? Hierdoor bent u onbewust niet in staat de verbeterpunten in uw onderneming te herkennen. De huidige opleidingen tot schoonheidsspecialist richten zich niet op het ondernemerschap, hoewel dit een specifiek vakgebied is. Deze kennis is noodzakelijk om een bedrijf succesvol te maken. De meeste schoonheidsspecialisten lopen tegen dit gebrek aan kennis aan wanneer hij of zij een bedrijf heeft of wil opstarten. Jammer wanneer dit een obstakel is, het is niet nodig!”

De professionals van CARE COACHING hebben door de jaren heen ervaren dat er een grote behoefte heerst binnen de cosmeticabranche aan zakelijke ondersteuning. CARE COACHING is in het leven geroepen om deze behoefte voor u te vervullen. Door hun jarenlange ervaring hebben de CAREcoaches al vele voorbeelden gezien hoe je een salon wel en niet moet runnen.  

Vervolgens was het podium voor Duco van Keimpema, directeur Care Cosmetics. Hij gaf een inspirerende lezing over NLP. Een korte samenvatting: NLP bestaat uit de wisselwerking tussen drie elementen:

Modelleren - menselijke vermogens overdraagbaar maken met behulp van psychologische technieken.

Analyse van de subjectieve ervaring - het bepalen van patronen in de beleving.

Communicatietechnieken - manieren om harmonieuze relaties op te bouwen en boodschappen te verhelderen en te versterken.

Het doel van neurolinguïstisch programmeren is om vaardigheden waarover een ervaren en succesvol persoon (expert) door jarenlange ervaring beschikt snel en efficiënt over te dragen. Iemand die door ervaring over bepaalde vermogens beschikt is zich daarvan vaak niet meer bewust; deze vermogens worden als individuele eigenschappen gezien. Volgens aanhangers daagt NLP-cliënten uit vaardigheden van zo'n expert in kaart te brengen als volgorde van handelingen, lichaamstaal, cognitieve schema's enzovoort, en over te nemen.

De basisveronderstelling van NLP is dat elke verworven vaardigheid overdraagbaar is op anderen zonder dat de cliënt dezelfde moeizame weg hoeft te bewandelen als destijds de expert. Het in kaart brengen van gunstige vaardigheden gebeurt door middel van het zogenaamde 'modelleren'. De overdracht is afhankelijk van model en 'subjectieve ervaring'.

Een mooie afsluiting van een mooie dag!

Cidesco draagt wereldwijd een standaard uit van kennis.

Dit persbericht is verschenen in de Este: https://www.esthe.online/congres-cidesco-nederland/ 

Lees verder

Samenvatting presentatie

27-03-2018

Waarom de schoonheidsbranche zichzelf opnieuw uit moet vinden.

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van Cidesco heb ik een presentatie gegeven over de ontwikkelingen in de professionele schoonheidsbranche die de afgelopen 15 jaar hebben plaatsgevonden en met welke trends en ontwikkelingen bedrijven, merken en professionals de komende jaren rekening moeten houden.

Aan de hand van zoekgedrag op internet heb ik laten zien waar de consument naar op zoek was en wat er de afgelopen jaren in de 'mindset' van de consument veranderd is.  Zo blijkt uit Google Trends dat gezondheid de afgelopen jaren een populairdere zoekterm is geworden dan mooi zijn. Delen is het nieuwe hebben, iets kunnen doen is vandaag de dag vaak belangrijker dan iets bezitten.

De consument heeft geen duidelijk beeld van wat een schoonheidsspecialiste voor hen kan betekenen (Whats in it for me) en welke kwaliteit er geleverd wordt.

Ook heeft de branche te maken met technologische ontwikkelingen die beautybehandelingen effectiever, sneller, goedkoper of goedkoper maken. Het grijze gebied tussen schoonheidsbehandelingen en medische behandelingen wordt de komende jaren scherper gedefinieerd. Onder de beautyprofessionals wordt het kaf van het koren gescheiden.

Wie bepalen er vandaag de dag wat schoonheid is en hoe geloofwaardig zijn de beloften van cosmeticamerken nog? Hoe bereik je de consument die steeds meer tijd online is? Via welke social media kanalen?

Conclusie:  beauty is niet meer wat het geweest is, wat nu?

Wie nu niet bouwt aan het bereik en de betrokkenheid van zijn eigen klanten, zal het straks moeilijk hebben om zijn marktpositie te behouden.  Juist nu geldt het oude Darwinistische principe: ‘Het is niet de sterkste die wint, maar diegene die zich het snelste aanpast. Omdat er in de professionele schoonheidsbranche weinig grote multinationals actief zijn, maar juist veel kleine, wendbare bedrijven liggen de kansen nu nog voor het oprapen.

Het is mijn missie om bedrijven, merken en professionals in food, health, beauty en wellness te ondersteunen bij het pakken van hun kansen en bij het behalen van een optimale online propositie. Ik help je met het scherpstellen van je positionering, campagnes op social media, websiteoptimalisatie en data-analyse. Ik zorg dat klanten jou goed vinden met behulp van een slimme content marketing, social media marketing en SEO.

Kijk voor meer info op www.ingedemunnik.nl of volg mij via Facebook https://www.facebook.com/IngedeMunniknl/

 

Lees verder

 

 

Als u de best mogelijke start wilt maken als Beauty & Spa-therapie specialist, zorgt CIDESCO ervoor dat u zo lang mogelijk uw

passie kunt blijven verrichten.